Rozhovor s majiteľom na tému LPG

V 21.storočí automobilové technológie neustále napredujú, a spotrebitelia tak majú na výber z naozaj širokej škály produktov a spôsobov, ako jazdiť šetrnejšie a ekologickejšie. Jednou z možností je aj jazda na plyn, tzv. LPG, o ktorom sa porozprávame s majiteľom montážnej firmy, ktorá prerába automobily na túto technológiu, Miroslavom Oravcom.

Čo sa týka Slovenska, donedávna ľudia nemali veľa informácii o jazdení na plyn, prečo si myslíte, že to tak bolo a v čom vás táto technológia oslovila?
Na Slovensku v tejto oblasti chýbala legislatíva, a ak bola, schvaľovanie prestavieb bolo nákladne a komplikované. Tiež chýbali informácie, ktoré by boli pozitívne k alternatívnemu plynovému pohonu, a výhodnosť a efektivita sa šírila takpovediac z úst do úst. Zoznam oficiálne schválených typov automobilov bol malý, prakticky obmedzený na vozy značky Škoda alebo Daewoo. Mňa od začiatku nadchla možnosť výberu paliva. a aj výhodnosť jazdiť na plyn. Preto som sa rozhodol v tejto oblasti pracovať a podnikať.

Mohli by ste prosím popísať technológiu, na ktorej to všetko funguje?
Pri prerábaní automobilu na pohon plynom vám do auta namontujeme tzv. splynovač, ktorý funguje na báze sekvenčného vstrekovania plynu, čo je veľmi moderné, spoľahlivé a v automobile to funguje výborne. Auto naštartuje na benzín a po zahriati motora systém automaticky prepína na plyn. Prechod na plyn je veľmi hladký, a niekedy to motorista ani nespozoruje. Klient má v dosahu malý prepínač, na ktorom je aj ukazovateľ zásoby paliva v plynovej nádrži. Ak sa minie plyn, systém počas jazdy automaticky prepína na benzín, a pípnutím prepínača upozorní vodiča na zmenu paliva. Potom stačí natankovať plyn do nádrži, ktorú montujeme do priestoru rezervného kolesa, aby nezaberala priestor v kufri. Rezervné koleso sa dá nahradiť opravárenskou sadou s malým kompresorom.

Aké má táto technológia výhody? Je montáž cenovo dostupná aj pre bežného človeka?
Výhod jazdiť na plyn je viacero. Jednou je napríklad aj cena paliva, ktoré je lacnejšie, ale taktiež aj ekologickejšie. Auto má väčší dojazd, keďže má motorista k dispozícii dve palivá, a plyn je taktiež šetrnejší k motoru, keďže pri jeho spaľovaní nevznikajú žiadne karbóny. Cena montáže je jednorazovou investíciou, ktorá sa časom klientovi zaručene vráti nižšími nákladmi na prevádzku automobilu.

Je možné prerobiť na plyn všetky automobily? Existujú platné smernice, ktoré by určovali, ktorý automobil áno, a ktorý nie?
Na plyn sa dajú v dnešnej dobe prerobiť takmer všetky automobily jazdiace na benzín. Na prestavby sú dané európske homologizácie, ktoré akceptuje aj Slovenská republika, preto sa postup schvaľovania veľmi zjednodušil. Prestavba naftového motora je síce náročná, ale vhodná najmä pre autobusy. Aký vplyv to má na ekológiu vieme všetci, pamätáme si ešte čmudiace autobusy odchádzajúce zo zastávky.

Neznamená takáto prestavba automobilu veľký zásah do motora? Akú má klient záruku, že to neovplyvní chod jeho automobilu?
Prestavbou na plyn neprestáva automobil jazdiť na benzín. LPG palivo je takmer rovnaké ako benzín, čiže nie je potrebný veľký zásah do motora. Celý systém je navrhnutý tak, že ak by došlo k jeho poruche, auto musí byť plne funkčné na benzín.

Ako sa správa plynová nádrž pri autonehode? Je riziko, že by mohlo dôjsť ku explózii?
Plynová nádrž je tlaková nádoba, ktorá je určená k uskladneniu plynu v aute. Je dimenzovaná na niekoľkokrát vyšší tlak ako samotný tlak plynu. Je pevná, vyrobená z oceli, plní sa cez takzvaný viacúčelový ventil ktorý má niekoľko bezpečnostných funkcii. Obsahuje aj pretlakovú poistku, ktorá zabráni roztrhnutiu nádrže pri autonehode alebo požiari. Najčastejšie sa používajú dva typy, a to disková a valcová, podľa vhodnosti a výhodnosti umiestnenia v aute. Nádrže plynového zariadenia prešli viacerými testami a bez problému odolajú nárazu pri autonehode.

Akú má automobil spotrebu plynu? Ak si dá zákazník prerobiť auto na plyn, je potrebné aby aj naďalej tankoval benzín?
Spotreba plynu je asi o 10% vyššia ako spotreba benzínu, čiže auto, ktoré spotrebuje na 100km 10litrov benzínu, spotrebuje 11litrov plynu, pričom cena plynu je asi o polovicu nižšia ako cena benzínu. V aute však musíme mať aj dostatočnú zásobu benzínu pre prípad, že sa nám plyn minie, ale aj pre ochranu niektorých súčiastok v aute. Palivá si taktiež môžeme počas jazdy ľubovoľne meniť.

Čo sa týka životného prostredia, je plyn šetrnejší ku životnému prostrediu v porovnaní napríklad s benzínom či naftou?
Jedným z výhod prevádzky auta na plyn sú aj nižšie emisie CO2 vo výfukových plynoch. Preto v niektorých mestách môžu jazdiť taxíky len na plyn. Je to tak aj v Tokiu, kde sú tisícky taxíkov. Pri spaľovaní stlačeného zemného plynu sú emisie ešte nižšie, z výfuku ide prakticky para. Tento plyn označujeme ako CNG a používa sa ako palivo pre autobusy.

Je v dnešnej dobe jazda na plyn preferovaná? Máte veľa zákazníkov?
V dnešnej dobe je jazda na plyn stále viac využívaná. Zásluhu na tom majú rastúce ceny pohonných hmôt, ale aj vyššia technická úroveň splynovačov, tým aj vyššia spoľahlivosť. Nesmieme zabudnúť aj na fakt, že je oveľa širší zoznam schválených typov automobilov ako v minulosti, preto záujem jazdiť ekonomickejšie a ekologickejšie stúpa.

Ako vidíte budúcnosť tejto technológie? Myslíte si, že sa do popredia dostanú aj iné ekologickejšie technológie?
Používanie akéhokoľvek ekologickejšieho paliva má budúcnosť. Do popredia sa derie vodík, ale aj elektromobily majú veľkú budúcnosť. Mám taktiež informáciu, že aj v Bratislave vznikli prvé dobíjacie stanice pre elektromobily.

CHCEM VÁS KONTAKTOVAŤ

Ozvite sa nám, buď formou formuláru alebo priamo na info@autopluslpg.sk alebo telefonicky na 0903 387 228